Hvordan får du besøkende til nettsiden din

Skaff deg trafikk.
En bedrifts internettside er verdiløs hvis den ikke brukes av nåværende og potensielle kunder.
Det finnes en rekke "triks" for å skaffe en side trafikk. Fra massive reklamekampanjer til mer målrette kampanjer mot bedriftens ekisterende kunder.


Med Google Adwords betaler du pr. besøkende, og du velger (nesten) selv hvor mye du vil betale pr. potensiell kunde. Til høyre her ser du hvordan em Google Adwords annonse ser ut. Du har også 100% kontroll over markedsføringsbudsjettet. Har du ikke råd til å bruke mer enn 50 kroner dagen, ja da bruker du 50 kroner dagen. Et glimrende alternativ for deg som starter fra bunnen av.

Bannerannonsering:
Bannerannonsering kan skje i en rekke forkjellige formater, og du betaler en viss sum pr. visning, ifra 0.1 øre til 10-15 øre pr visning avhengig av størrelse, hvor på siden den er plassert og hvor stor relevans nettstedet har i forhold til banneren. Du skal ikke forvente veldig mange treff ved bannerannonsering, 1 treff pr. 100 visninger med regnes som meget bra for en standard banner. Bannerannonsering er alikevel virkningsfyllt for å promotere et produkt eller profilere en bedrift, fordi den blir lagt merke til, selv om brukeren ikke klikker på banneren
Artikkel om merkevarebygging ved hjelp av bannerannonsering.

Affiliate markedsføring
Har mye til felles med bannerannonsering, men du betaler her pr. klikk som kommer til siden din (evt. pr. salg eller prosentsats av salgssum), og ikke pr. visning. Det betyr at du er garantert et visst antall besøk eller et visst salg for hver krone du legger i det.
Om du skal velge banner eller affiliate (Tradedoubler) som løsning avhenger bla.a. av produktet du selger. Dersom du er importør eller produsent av at produkt, og det er nesten like gunstig for deg at varen blir solgt i en eller annen butikk, som at de kjøper det direkte fra deg, bør du velge bannerannonsering. Da får du profilering av produkt eller varemerke, evt. klikk må tas som en bonus.
Hvis du selger et produkt som kun selges på nettet eller hvor evt. butikksalg konkurrere med deg, bør du se på affilatemarkedsføring hvor du enten kun betaler for klikk, eller for salg.

Tradisjonell markedsføring
En nettside kan markedsføres via tradisjonelle kanaler som aviser, magasiner, radio og TV.

Oppretting av eksterne domener for å markedsføre en side
En populær løsning er å bygge en ren informasjonsside om den produktgruppen man skal markedsfør, gjerne litt amatørmessig oppbygget slik at den ser ut som at den drives av idealister, hvor man gir hint om at man bør besøke bedriftens hovedside for å finne mer informasjon.

Informasjon innenfor domenet
Veldig mange surfer etter informasjon. Jo mer informasjon siden din inneholder, jo mer besøk får du. Med andre ord "Content is King"

Utnytt alle trykksaker
Alle trykksaker, brevark, konvolutter o.l. som du trykker opp etter at du har bestemt deg for å satse på nettbutikk skal inneholde bedriftens nettadresse. Skriver du et brev, skal nettadressen enten ligge oppe til høyre sammen med dato/telefon/sted, eller på bunnen som en del av en signatur. Bestill klistermerker med nettadressen din på. Disse skal klistres på pakker du sender. Alle bruksanvisninger, oppskrifter og informasjonskriv som følger produktene skal inneholde nettadressen. På faxen skal internettadressen programeres inn som en del av firmainformasjonen. Alle mail du sender, både private og de som blir sendt fra bedriften skal inneholde bedriftes adresse i signaturen. Det er ingen ulempe at de ansatte som bruker nett, også legger inn bedriftens adresse i sin signatur.

Bytt linker
Bytt linker med dine leverandører og samarbeidspartnere, slik at du legger inn deres adresse på din side, og de legger inn din adresse på sin side.

Registrer deg i søkemotorer
Søkemotorer du bør registrere deg i er alltheweb og google.com

Registrer deg i de største "portalene"
F.eks Startsiden Start.no, gulesider.no og Kvasir
NB! Gulesider og Kvasir tar betalt for oppføringen. Det kan diskuteres hvorvidt det lønner seg å betale x-antall 1000 kroner for å stå oppførti gulesider sin katalog. For samme summen kan du f.eks. gjennom Tradedoubler få en garantert omsetning på 100.000,- eller få opptil 1 mill. visninger av f.eks. en liten knapp hvis du istedenfor bruker pengene på bannerannonsering.