Start din egen nettbutikk

Hvordan komme igang med selve butikken?

Navn
En nettbutikk må ha et navn på formen www.etellerannet.no (andre endelser en .no kan være com,se,dk,biz o.s.v. men i Norge er .no endelsen vanligst.

Det er narturlig å velge navnet på bedriften som navn på siten men navn på et av produktene dere selger eller navn på et varemerke kan også være aktuelle løsninger. Sjekk om det aktuelle navn er ledig. .
Som sagt vil det være narturlig å velge bedriftens navn, men det finnes unntak:

1)Navnet er opptatt
2)Navnet er spesiellt tungt eller langt, eller inneholder tegnene æ,ø,å
3)Navnet på et produkt eller varemerke er bedre innarbeidet enn bedriftsnavnet.

Valg av navn er ekstremt viktig, og du bør bruke en del tid på å vurdere navnvalget. Når det gjelder æ,ø,å problematikken så har vel de fleste fått med seg at man kan bestille domenenavn med æ,ø,å. Problemet er at det ikke er standard, og brukere av enkelte nettlesere, og ikke minst utlendinger vil få problemer. Du må gjerne bestille æ,ø,å domener men legg innholdet av nettsiden på et ordinært domene og redirekt æ,ø,å domenet til denne. Dette får du hjelp til hos domeneleverandøren din.

Design
Skal du "bare" ha nettbutikk, kan du bruke en ferdig løsning fra f.eks. Active ISP
Hvis du vil gjøre jobben selv finner du mye nyttig info på nettet om design, ikke minst i diverse diskusjonsgrupper, som NWF. Jeg vil på ingen måte skryte på meg kunnskaper om design, og skal ikke å dypt inn i emnet, jeg vil bare nevne etpar ting.

Ikke "spesialdesign" siden for en type nettleser. Hold deg mest mulig til standard html. Den suverent mest brukte browser idag er Explorer, men siden bør også kunne vises i Opera, Firefox ( for å sjekke om siden vises riktig) og andre browsere.

Ikke begrens deg til en skjermoppløsning Siden må som et minstekrav kunne vises normalt i 600x800 og oppover. Det er forskjellige måter å løse det på. Du kan oppgi tabellstørrelsene i %, den vil derfor se noelunde lik ut uansett hvilken skjermoppløsning som brukes, men bruker du bilder, spesiellt store bilder kan den løsningen "bryte sammen". La oss si at du har et bilde som er 400 pixler bredt, og du har det i en tabell som skal dekke 40% av skjermbredde. Da får du et problem når brukeren bruker 600x800. Men til rene tekstsider er % glimrende.
Personlig synes jeg bruk av "frames" er en uting. Det gjør det bla.a. vanskelig for bruker å "bokmerke" siden, og du også glipp av mye treff fordi det er vanskelig å få sider i frames skikkelig indeksert av en søkemotor.

Valg av bestillingsløsning. E-mailbestilling eller nettbutikk.
La oss si at du selger ventilasjonsannlegg for hus. Da kan man regne med at hver kjøper kun skal ha en enhet, da er det lett for kunden å skrive en e-post og oppgi varenr og ønsket leveringstidspunkt. Det vil også være stor sjanse for at kjøperen ønsker direkte kontakt med deg som selger for å forhøre seg om alternative rørdimensjoner, plassering av anlegget o.s.v. I et slikt tilfelle vil det være naturlig å satse på e-post som hovedkommunikasjonsmiddel, man trenger ikke en dyr nettbutikkløsning for denne typen salg. En oppdatert prisliste med skikkelig produktdokumentasjon holder. Husk å legge inn et enkelt "mailskjema" på siden, som gjør at også kunder uten e-mail kan kontakte deg. Det ligger et her som enkelt kan modifiserers til slikt bruk.

I motsatt ende av skalaen finner du f.eks. salg av cd-plater. Dette salget kjennetegnes av forholdsvis billige produkter, kunden kjøper ofte flere, og de vet hva de skal ha, d.v.s. at kunden har lite behov for direkte kontakt med deg som selger. I det tilfellet vil det være narturlig å satse på en "handlekurvløsning". Se CDON og Dell for eksempler.
En ferdiglaget handlekurvløsning finner du her. Den er ikke avskrekkende dyrt når du kjøper det isammen med selve "webhotellet"

Betalingsløsning
Du må ta stilling til om du skal satse på bruk av kredittkort, forskuddsbetaling, posttoppkrav eller vanlig bankgiro. Løsninger for å integrere kredittkort inn i en nettbutikkløsning finner du på denne siden. (Gå til "produkter" og deretter til "TILLEGGSTJENESTER")

Muligheter for mersalg.
Mersalg, d.v.s. sameksponering er viktig for å selge mest mulig pr. kunde. Vi kjenner dette fra dagligvarebransjen som sameksponerer varer som hører narturlig sammen og derved oppnår mersalg. Dette er vanskelig å oppnå i en viretuell butikk men muligheten for løsningen er tilstede. Man kan sende e-mail hvor man tilbyr kunden å kjøpe en eller flere artikler som passer naturlig sammen med artikkelen som allerede er bestillt. Man "eksponerer" artikler som hører naturlig sammen nær hverandre i prislisten.
En løsning som jeg synes det er interessant å jobbe med tar utgangspunkt i at "kunden vet best". Når en kunde legger en vare i handlekurven, gjøres samtidig en spørring mot en database om hva kunder som har kjøpt akkurat det produktet også har kjøpt. Se f.eks. her. Velger du en bok, vil du i margen til høyre få opplysninger om hvilke bøker den som tidliger har kjøpt denne boken også har kjøpt.
Et annet eksempel er Dell som lar deg bygge en datamaskin fra bunnen av og hele tiden har med bokser for hardware som cd-brenner, scanner o.s.v.