Velg riktig program

Skal du tjene penger på å selge annonseplass på sidene dine, er det viktig å satse på de riktige annonsene eller programmene om du vil.
Å kjenne demografien blant brukerne er et flittig brukt "markedsføringsuttrykk". Demografi vil jeg kalle en "bås". En bås kan være alder, kjønn eller bosted.

Eksempel:
Jeg har en side som heter 80tallet.no. Her har jeg stort sett kontroll på alderen på brukerne, majoriteten er født mellom 1964 og 78, og de har ofte barn i alderen 6-12 år.
Denne kunnskapen har jeg brukt når jeg har utformet reklamen på sidene. "Tordivelen flyr i skumringen" var et populært hørespill i Barnetimen i perioden 78-82. Dette hørespillet er utgitt som lydbok. Jeg laget en kampanje som gikk på å få de som husket denne serien til å kjøpe den til sine barn, noe har ført til massevis av klikk på Bokkilden sine lenker.

Vi sitter også ofte med en helt unik kunnskap om de som bruker sidene våre, som vi må utnytte, nemlig interesse
Vi som sitter og jobber med "nisjesider" vet veldig mye om våre brukeres interesser, og den kunnskapen vi utnytte til vår egen fordel.


Å bruke google som annonsør er ett godt alternativ til å sitte å finne fram til de idelle annonsene selv. Google har helautomatisert prosessen, og finner automatisk fram til annonser som passer til innholdet på siden din. De treffer ikke alltid, men det er veldig arbeidssparende.

Identifiser deg med brukeren, og forestill deg hvilken reklame han vil trykke på

Altfor ofte ser jeg at webmastere legger inn reklame etter sine egne interesser istedenfor å tilpasse seg brukeren. Neste gang du legger ut på surfing, prøv å legg merke til hva det annonseres for. Du vil bli overrasket over hvor mange som reklamerer for webhoteller og bredbåndsløsninger. "Vanlige" folk har faktisk ikke interesse av å skaffe seg et webhotell, og det er uhyre sjelden folk skifter bredbåndsleverandør, alikevel yrer det av annonser for dette, ganske enkelt fordi det hører til den enkelte webmasters interessefelt, og da "innbiller" de seg at folk flest er opptatt av det, men det er de faktisk ikke.

Vær tidlig ute
Når en ny annonsør dukker opp betaler de ofte godt fra starten av, for å tiltrekke seg flest mulig nettsteder. Kjør derfor på fra dag en, for å få med deg den bonusen. De vil ofte senke betalingen etter 1-2 måneder. Dersom du har gjort det bra for denne annonsøren i det jeg vil kalle "introduksjonsperioden" vil du dessuten ofte få tilbud om å være med i bonusprogrammer.