Nisjesatsing, bredde eller dybde i utvalget.

"Dybde eller bredde"

Å drive salg over internett kan bety at du har hele Norge eller for den saks skyld hele verden som marked. Det betyr at bredde i utvalget ditt blir mindre viktig enn i en butikk hvor markedet er begrenset til det geografiske nærområdet.
Ta lekebutikker som ett eksempel. Netthandlere som har satset kun på morosaker, kun på hobbyartikler eller kun på karnevalsutstyr klarer seg. De som gapte over for mye veltet stort sett med et brak. Et annet eksempel er bokhandlbransjen som ute i distriktene kanskje selger kontorutstyr, bøker og også spill/musikk og film. Dette er "nisjer" som på nettet ivaretas av store aktører som MPX og Bokkilden men ingen av dem har hele bredden.

Problemet for de som skulle ha "alt" var at de ikke klarte å ha nok dybde i utvalget sitt og de hadde heller ikke nok "ekspertise" på smale områder, til å konkurrere med lokale butikker, også innenfor logistikk og ikke minst krav til store lagerbeholdninger og dermed stort kapitalbehov skapte problemer.
Det som er interessant når markedet blir så stort som online markedet er at det også innenfor nisjene er rom for flere nisjer. Innenfor "Bokhandel" vokser det fram nisjebutikker som kun satser på tegneserier, kun på bøker om økonomi, kun på reisehåndbøker o.s.v. Dybde i utvalget betyr at du av kunden oppfattes som en ekspert på akkurat dette og det er en egenskap som kunden er villige til å betale litt ekstra for.

Kombinasjon av nisjer fra ulike sektorer
Tenk nytt!
La oss ta utgangspunkt i et eksempel fra bokhandlerbransjen.
Du har startet en nettbutikk som har spesialisert seg på reisehåndbøker, salget er bra, du har bygget opp en kundedatabase, men du føler at du har ledig kapasitet og ønsker mersalg pr. behandlet ordre, samtidig som du føler at markedet innenfor nisjen er mettet.
De fleste vil holde seg innenfor bøker, men vi har allerde andre butikker som har et bredt utvalg, og vi har butikker innenfor andre nisjer innenfor samme hovedgruppe, som det er vanskelig å konkurrere med på dybde.

Hva med solkrem?
Dine kunder reiser mer enn gjennomsnittet, gjør de ikke? Og ofte til varme land. Kanskje har du en samling artikler på nettstedet ditt. Hva med å skrive en artikkel om at solkrem som selges i syden ofte har vært utsatt for sterk varme, og derfor er mindre virksom enn solkrem kjøpt i Norge. Eller kulltabletter mot matforgiftning. Også her kan du skrive en "redaksjonell" artikkel om hvordan man unngår å bli sittende på potta hele ferien, hvor du anbefaler å bruke kulltabletter.